راه آهن رشت-آستار با حضور یا بدون حضور روسیه تکمیل می شود



راه آهن

افزایش دادن:

گروه اقتصاد – معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: با وجود مذاکره با روسیه و جمهوری آذربایجان برای مشارکت در تکمیل خط ریلی رشت – آستارا، این پروژه را هم با حضور و هم بدون حضور به پایان خواهیم رساند. روسیه با هدف افزایش ترانزیت این کشور

راه آهن رشت – آستارا یکی از پروژه های اولویت دار ریلی کشور است که سه روش تامین منابع از طریق روسیه، فاینانس داخلی و پالایش نفت در حال بررسی است و باید دید با توجه به تمرکز مسئولان، کدام روش تکمیل می شود. .
هزینه تکمیل راه آهن رشت – آستارا 800 میلیون یورو برآورد شده است و با توجه به تمایل روسیه برای مشارکت در تکمیل این پروژه ریلی به عنوان حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال – جنوب، نشست های مشترک روسای وزارت راه و شهرسازی برای حضور و سرمایه گذاری مسکو در این پروژه به منظور تامین اعتبار و تسریع در پیشرفت این پروژه بزرگ و مهم برگزار شد.
پروژه رشت-آستار مهمترین پروژه ریلی کشور است
در همین راستا شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پروژه راه آهن رشت – آستارا را مهمترین پروژه ریلی کشور دانست و گفت: علیرغم مذاکره با روسیه و آذربایجان برای مشارکت در تکمیل این خط ریلی این پروژه با حضور روسیه انجام می شود و آیا بدون حضور این کشور به اتمام می رسانیم تا بتوان از آن برای افزایش ترانزیت کشور استفاده کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی با بیان اهمیت خط ریلی رشت – آستارا گفت: این خط ریلی به طول 162 کیلومتر تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس به رشت و سپس از رشت به آستارا است. و با تکمیل آن ایران از طریق آذربایجان با روسیه و شمال اروپا ارتباط برقرار خواهد کرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دولت روسیه علاقه مند است با مشارکت در تکمیل راه آهن رشت – آستارا به تامین مالی این خط ریلی به صورت وام یا از طرق دیگر کمک کند. به همین دلیل در ماه های اخیر مذاکراتی با دولت روسیه برای توسعه ترانزیت بین دو کشور انجام شده است.
مذاکرات با روسیه برای اجرای یادداشت تفاهم 16 ماده ای برای مشارکت در راه آهن رشت – آستارا در حال انجام است.
افندی زاده افزود: به همین منظور تفاهم نامه دوجانبه بین ایران و روسیه پیشنهاد شد و تفاهم نامه سه جانبه ای بین ایران، روسیه و آذربایجان منعقد شد که حاصل بیانیه مشترک وزرای سه کشور به امضا رسید. در این تفاهم نامه نکات ساخت و بهره برداری از پروژه راه آهن در 16 ماده ارائه شده است که شامل تعریف نوع احداث خطوط با احتساب عرض خطوط ریلی این پروژه می باشد.
وی ادامه داد: عرض خطوط ریلی کشورمان 1435 میلی متر و عرض خطوط ریلی آذربایجان و روسیه 1520 میلی متر است، بنابراین باید از خطوط ریلی ایران بین رشت و آستارا استفاده کنیم اما پیشنهاد می شود. که ریل سوم باید در کنار شبکه ریلی کشور قرار گیرد که تا 1520 میلیمتر هم قطارهای استاندارد و هم با گیج عریض را در شبکه ریلی ما جای دهد که البته از نظر علمی و فنی نیاز به بررسی دارد. .
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: به این ترتیب تعداد قطارها افزایش می یابد و می توانیم در آستارا و رشت ترولی را جایگزین کنیم، مسئولان کشور باید تصمیم بگیرند.
تامین مالی روسیه چگونه خواهد بود؟
افندی زاده دومین موضوع مورد بحث با روسیه را تامین مالی دانست و گفت: مذاکرات در مورد نوع سرمایه گذاری روسیه در این پروژه، نحوه طراحی، اقدام و نحوه مشارکت دو کشور در حال انجام است. در تفاهم اولیه، تملک زمین باید به عهده ایران باشد و نوع ساخت و بهره برداری نیز در تفاهم نامه ها قید شده است.
وی در خصوص حضور قرارگاه حاتم الانبیاء در پروژه راه آهن رشت-آستار گفت: با توجه به اهمیت این پروژه، قرارگاه حاتم نیز در ابتدا اقداماتی را انجام داده است و پس از تفاهم نامه دوجانبه با روسیه، به دنبال پیمانکار خواهیم بود. برای تکمیل خط در اسرع وقت.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راه آهن رشت – آستارا نقش حیاتی در ترانزیت کشور دارد، افزود: در سیزدهمین نشست مشترک ایران و روسیه توافق شد که کشور باید حمل 10 میلیون تن کالا تا سال 2023 و همچنین سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان نیز بر سر حمل 15 میلیون تن کالا به توافق رسیدند که نشان دهنده وجود تقاضای کافی برای بار است.
افندی زاده تاکید کرد: برای پاسخگویی به این حجم از تقاضا باید توان کشور را هم در زمینه زیرساخت ها و هم در توسعه ناوگان به ویژه لکوموتیو و واگن افزایش دهیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد ترانزیت کشور از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می شود و همچنین توسعه حمل و نقل ترکیبی یعنی حمل و نقل کالا از طریق حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای ضروری است.
پیش از این خیراله خادمی – مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور – به ایسنا گفته بود منتظر تکمیل این پروژه از سوی روس‌ها و چینی‌ها نیستیم و راه‌های دیگری را نیز در نظر داریم. تامین مالی دولت
انتهای پیام







حتما بخوانید:
آنها پیشنهاد می کنند به جای حقوق منطقه ای فوق العاده پرداخت کنند

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik android rat duşakabin fiyatları hack forum fethiye escort bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesKamagrabetebetgeciktirici hapOmeglejoybetMobil Ödeme Bozdurmarekorbetgenco bahisdeneme bonusu veren sitelerBağlama büyüsüvebahis