هزینه راه اندازی راه آهن رشت – آستارا سه برابر شد




هزینه راه اندازی راه آهن رشت - آستارا سه برابر شد

افزایش دادن:

بخش اقتصاد – در حالی که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال 1398 اعلام کرده بود که پروژه راه آهن رشت – آستارا به سرمایه 6 هزار میلیارد تومانی نیاز دارد که اکنون با گذشت دو سال این رقم به 22 هزار میلیارد تومان رسیده است. تومان و پاسخ روسیه به سرمایه گذاری ها در این زمینه انتظار می رود.

راه آهن رشت – آستارا پروژه ای کلیدی و راهبردی است که شبکه ریلی کشور را تکمیل می کند و می تواند از طریق ترانزیت سود زیادی برای آینده ایران به همراه داشته باشد. این خط ریلی 164 کیلومتر طول دارد که حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب است و با تکمیل آن ایران را به راه آهن آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند و تحول بزرگی در مسیر خواهد بود. حمل و نقل کالا به سرتاسر جهان به ویژه ارتباط خلیج فارس و روسیه آسیای مرکزی و اروپا را ایجاد خواهد کرد.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مردادماه ۱۳۹۸ درباره پروژه تکمیل کریدور ریلی شمال – جنوب و حلقه مفقوده آن گفت: فاصله بندر ریلی آستر تا رشت. حدود 165 کیلومتر است که نزدیک به 6000 میلیارد است که برای این منظور سال گذشته ارزیابی وام انجام شد که حدود 2000 میلیارد تومان برای خرید زمین و حدود 4000 میلیارد تومان برای اجرای پروژه اختصاص یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال اعلام کرد که سالانه حدود 1200 میلیارد تومان برای اجرای این طرح بدون احتساب تورم و افزایش قیمت در سال های آینده مصوب شده است. اما نمی توان انتظار داشت که به طور کامل از منابع داخلی تامین شود و بخشی از این منابع باید به صورت فاینانس و سرمایه گذاری تامین شود و به همین دلیل بحث امکان سرمایه گذاری روس ها مطرح شده است.
البته رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی – در خصوص منابع سرمایه گذاری برای این پروژه، با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال – جنوب و راه آهن رشت – ستاره گفت: حتی اگر ساختمان وزارت راه و راه را بفروشیم. شهرسازی برای تکمیل این 160 کیلومتر باید هزینه کنیم اما بودجه وزارت راه و شهرسازی حتی برای تکمیل این پروژه هم کافی نیست.
خادمی اکنون دو سال با اشاره به سرمایه گذاری کلان در این حوزه می گوید: یکی از گره های این پروژه تملک زمین راه است چرا که در کل این پروژه زمین های کشاورزی با ارزشی وجود دارد و 2000 میلیارد تومان نیاز است. برای وام گرفتن این زمین ها . همچنین برای ساخت پروژه 20 هزار میلیارد تومان نیاز است که باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و کل هزینه این پروژه 22 هزار میلیارد تومان است.
همچنین عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور – اخیراً با اشاره به احتمال تکمیل پروژه راه آهن رشت – آستارا با منابع مالی روسیه، به ایسنا گفت: برآورد ما انجام می شود. این است که حدود 800 برای ساخت و ساز یک میلیون یورو نیاز خواهد بود. این پروژه مستلزم هزینه های زیادی است و برای تکمیل آن یک دوره زمانی سه تا چهار ساله پیش بینی کرده ایم.
با این حال خادمی می گوید با وجود اینکه ساخت راه آهن 800 میلیون یورو هزینه دارد، ما منتظر روسیه نخواهیم بود و در عین حال به دنبال تامین اعتبار از منابع دیگر هستیم. با وجود این تاخیر دو سال اخیر این پروژه وام مورد نیاز برای تکمیل آن را از 6000 میلیارد به 22 هزار میلیارد رسانده است و باید دید روسیه یا وزارت راه و شهرسازی تمایل خود را برای همکاری در این زمینه اعلام خواهند کرد. توسعه تصمیم متفاوتی خواهد گرفت زیرا این پروژه به منابع نیاز دارد.
انتهای پیام







حتما بخوانید:
ارائه سند توسعه تعاونی از سوی دولت به عنوان لایحه به مجلس

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum bayan escort - vip elit escort lyft accident lawyer html nullednulled themesKamagrasu tesisatçısıkameralı su tesisatçısıgünübirlik turlargeciktirici hapEvlilik Büyüsügates of olympus oynaSweet Bonanza OynaEvde Paketleme İşi İstanbul