فیلم سینمایی ضد 2023-04-06

دردناک‌ترین فیلم‌های جنگی که نمی‌توانید بیش از یک بار تماشا کنید مجله مایکت

دانکرک یکی دیگر از فیلم‌های جنگی درخشان است، که با واقع‌گرایی بیش‌از حد، مخاطب را درگیر می‌کند. دوات آنلاین -فیلم ضد فیلمی سیاسی است که به دوران اوایل انقلاب اسلامی می پردازد. این فیلم دومین ساخته بلند سینمایی کارگردانش یعنی امیرعباس ربیعی محسوب می شود و او قبلا نیز فیلمی با موضوع سیاسی با نام لباس شخضصی را کارگردانی کرده بود. در خلاصه داستان فیلم ایرانی ضد 1400 میبینیم که یک عشق که در دل حوادث سیاسی سال 1360 است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود. قصه این فیلم از زمستان سال 1359 شروع می‌شود و تا تابستان ملتهب سال 60 ادامه می‌یابد.

به نقل از روابط عمومی پروژه، همزمان با ادامه اکران فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، نشست «چهار دهه روایت سینما از تحولات ... فیلم سینمایی ضد به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در سال 1400 با مشارکت سازمان سینمایی سوره تولید گردیده است. محمدرضا کلاهی و شهید محمد بهشتی دو تن از چهره‌های بودند که در فیلم «ضد» به طور واقعی پرداخت شدند و کاراکتر حقیقی آنها به تماشاگر نشان داده شد. هر دوی این نقش‌ها در بخش انتهایی فیلم و لحظات مربوط به انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی مشخص و معرفی شدند. در زمان نمایش فیلم انتقاداتی به نحوه حضور شهید بهشتی در فیلم وارد شد اما همچنان گریم و شمایل بهشتی در فیلم به یکی از ماندگاترین تصاویر شخصیت‌های سیاسی معاصر در سینمای ایران تبدیل شده است.

اطلاعات و عوامل فیلم سینمایی ایرانی ضد 1400

هنگامیکه پیام فیلم درباره بی‌رحمی جنگ ارایه می‌شود، تماشای دوباره آن خسته‌کننده است. همانطور که فیلم بر از دست دادن انسانیت برای هر یک از سربازان تاکید می‌کند، نگاهی طاقت‌فرسا به جنگ دارد. به‌ویژه با وجود مدت زمان بیش از 2 ساعت فیلم، بیشتر از یکبار تماشای آن، به تحمل زیاد یا طرز فکر خاصی نیاز دارد و تکرار آن دشوار است.

غافل از اینکه سعید، در سازمان مجاهدین خلق کار می‌کند و به عنوان نفوذی در حزب جمهوری فعال است.با دخالت بیتا، موقعیت سعید به خطر می‌افتد و او باید خودش را به سازمان ثابت کند. سعید، منیژه را که باردار است قربانی خود می‌کند و به دستور سازمان، بمب‌گذاری را در دفتر دکتر بهشتی انجام می‌دهد و ایشان را شهید می‌کند. هویت سعید ناشناخته باقی می‌ماند و در کابینه دولت بعدی نیز سمت می‌گیرد. داستان فیلم سیاسی ضد درباره جوانی سی ساله به اسم سعید است که از نیروهای حراست حزب جمهوری اسلامی می باشد. پس از زخمی شدن، در ماجرای 14 اسفند 59 در دانشگاه تهران، راهی بیمارستان شده و در آنجا با بیتا مواجه میشود و عشقی در دل حوادث سیاسی، پس از سالها دوباره شعله ور میشود. فیلم سینمایی ضد دومین ساخته امیرعباس ربیعی بعد از ساخت فیلم «لباس شخصی» است.

فیلم هرگز از کشتار وحشتناک، تراژدی‌ها و انحطاط اخلاقی جاری در جنگ، گذر نمی‌کند. تماشای بیا و ببین برای بار دوم تمرینی برای عذاب دادن خود است و کافی است برای اینکه بیننده ایمانش را به انسانیت از دست بدهد. بیا و بنگر یک فیلم واقعی ضدجنگ است، به‌همین دلیل است که هرگز نباید آن را دو بار تماشا کرد. این فیلم در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو توانست جایزه ویژه هییت داوران و جایزه فیپرشی را از آن الم کلیموف کند. داستان این فیلم که همراه با روایتی از نفوذ در سال‌های ابتدایی انقلاب و درباره یک عشق در دلِ حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود. فیلم سینمایی «ضد» دومین ساخته امیرعباس ربیعی از امروز در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود.

فیلم متولد چهارم جولای تا حد زیادی یک درام روانشناختی است، که برای تماشای بیشتر از یک بار مناسب نیست، چون مخاطب را به‌شدت غمگین می‌کند. این اثر زیبا بسیار موثر است، اما لازم نیست بیش از یک بار آن را ببینید. «سعید» نیروی نفوذی سازمان مجاهدین در حزب جمهوری اسلامی است و با افشای اطلاعات درون سازمانی به مافوقِ مجاهدِ خود «ناصر»، اقدامات سازمان مجاهدین را به‌سوی طرحِ ترور و حرکات رادیکال علیه تمامیت جمهوری اسلامی سوق می‌دهد. او در خانه بیتا را تعقیب می‌کند و بیتا سعی بر فرار دارد؛ این صحنه‌ها تعلیق بالایی دارند و بسیار دلهره‌آور هستند. نهایتا سعید با ضربه به سر بیتا و خفه‌کردن او در وان حمام، او را می‌کشد.در ترور شهید بهشتی، بیرون کشیدن شهدا از زیر آوار، تصویر ناراحت‌کننده و خشونت‌آمیزی را نشان می‌دهد. نام او در کنار دیگر شخصیت خیالی فیلم که از اعضای حراست حزب در درون فیلم است، نشان می‌دهد که چگونه سازمان منافقین در بسیاری از پست‌های حساس نفرات نفوذی خود را قرار داده بود.

سعید برای اثبات وفاداری خود به سازمان سیاسی‌اش حتی عشق‌اش را هم قربانی می‌کند. با این حال قصه خود را در بستر ملتهب بین عشق و سیاست به گونه‌ای روایت می‌کند که کشش لازم برای پیگری مخاطب را دارد. فیلم سینمایی ضد از زاویه دید منافقین و در بستر فضای ملتهب سیاسی، دو راهی بین عشق و سیاست را به تصویر کشیده و به درگیری های منافقین، بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و یارانش می پردازد. بازیگران فیلم ضد چه کسانی هستند؟ در ضد بازیگرانی چون لیلا زارع، نادر سلیمانی، لیندا کیانی، مهشید جوادی و مهدی نصرتی به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند.

نظرات کاربران

فیلم ضد در ژانر درام و هیجان انگیز، به کارگردانی امیرعباس ربیعی و نویسندگی حسین تراب‌نژاد و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی محصول سال 1400 ایران است. این فیلم در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد و برنده چندین جایزه از جمله بهترین طراحی صحنه و بهترین نقش مکمل مرد شد. هم اکنون شما میتوانید این فیلم را به صورت قانونی از نما تی وی دانلود کنید.

ناصر از بچه منیژه، سواستفاده می‌کند و وقتی کارش با بچه تمام شد، از او می‌خواهد تا بچه‌اش را سقط کند. نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. پخش آنلاین برای برای مشترکین ایرانسل، همراه اول ، رایتل و سامانتل رایگان است.

نجات سرباز رایان به‌معنای واقعی کلمه یک فیلم ضدجنگ است، که هرگز از ذهن شما خارج نمی‌شود. این اثر به‌طرز دردناکی واقع‌بینانه است و تاثیری غیرقابل‌انکار دارد. نجات سرباز رایان یک فیلم درباره جنگ‌جهانی‌دوم و گروهی از سربازان است، که باید سرباز دیگری را پیدا کرده و او را به خانه بفرستند.

تیزر فیلم ایرانی ضد

در داستان این انیمه زیبا جنگ یکی از ترسناک‌ترین چشم‌اندازهای تاریخ بشر است و امپراتوری ژاپن با جدیت از آن استقبال می‌کند. با این‌حال، پس از جنگ، بسیاری از غیرنظامیان در تلاش ناامیدانه برای زنده ماندن حتی پس از پایان جنگ، دست‌وپا می‌زنند. مدفن کرم‌های شب‌تاب محصول استودیو جیبلی، این واقعیت را با صداقت و واقع‌گرایی تمام آشکار می‌کند. در عوض، روی دو کودک یتیم تمرکز می‌کند، که از گرسنگی رنج می‌برند و می‌میرند. این دو یتیم یک پسر جوان و خواهر کوچکش هستند، که در جنگ جهانی دوم در ژاپن برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

تیزر فیلم ضد

پیام فیلم، بیان سختی‌هایی‌ست که از ابتدای انقلاب، متوجه قشر انقلابی بوده‌است؛ اینکه در ابتدای انقلاب، چه ترورهایی صورت می‌گرفت. به طور خاص، نمایش ترور شهید بهشتی و عاملیت یک نفوذی و تاثیر سازمان مجاهدین خلق، پیام اصلی فیلم است. دومین فیلم امیرعباس ربیعی در امتداد اولین فیلم او یعنی «لباس شخصی» است که در راستای دغدغه‌‌های تاریخی سیاسی این فیلمساز قابل تحلیل است. اکران آنلاین فیلم ضد ، یک تریلر سیاسی است که در عین حال یک روایت عاشقانه میان شخصیت اصلی و نامزدش را پیش می‌برد، از همین رو با یک فضای تلطیف شده عاشقانه در مقابل یک داستان خشن سیاسی روبرو هستیم. همزمان با اکران سراسری فیلم سینمایی «ضد» در سینماهای کشور، اکران سیار این فیلم سینمایی در دانشگاه‌های سراسر کشور آغاز شد.به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ... لیندا کیانی برای بازی در فیلم ضد نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و عنوان نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد به مهدی نصرتی تعلق گرفت.

معرفی و نقد فیلم ضد

به نقل از روابط عمومی پروژه، قطعه «ضد» همراه با موزیک ویدیو این اثر با صدای حسین حقیقی و شعری از امید روزبه منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.شروین معینی ... “سینما ایران” فقط بخشی از مجموعه فرهنگی هنری تهران می‌باشد که با در اختیار داشتن 4 سالن نمایش فیلم، اقدام به اکران جدیدترین فیلم‌های روز در سانس‌های مختلف می‌نماید. این مجموعه شامل چندین سالن کنفرانس، کلاس‌های آموزشی، نمایشگاه، غرفه، کافی شاپ و … می‌باشد. هر یک از این فیلم‌ها، سهم خود را در مخالفت با جنگ دارند و به‌معنای واقعی ضدجنگ هستند. ازطرفی وحشت و غم این آثار سینمایی به اندازه‌ای زیاد است، که واقعا نمی‌توان بیشتر از یکبار آن را تماشا کرد، به‌خصوص کسانی که دارای شخصیتی حساس هستند.

لباس شخصی فیلم خوش ساختی بود که در جشنواره ۳۸ فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم ضد هم همانند فیلم قبلی ربیعی در حال و هوای دهه شصت تولید شده است. مانند فهرست شیندلر، پیانیست داستان قربانیان هولوکاست را دنبال می‌کند، که در طول جنگ‌جهانی‌دوم تلاش می‌کنند، تا زنده بمانند. برخلاف فهرست شیندلر، فیلم پیانیست روی یکی از اعضای حزب نازی تمرکز نمی‌کند. در عوض، پیانیست یهودی ووادیسواف اشپیلمان را به‌تصویر می‌کشد، که در ادامه اشغال لهستان موفق می‌شود، از دست نیروهای آلمانی جان سالم به در ببرد. این فیلم تصویری استادانه از تراژدی هولوکاست است و تمرکز آن بر یک پژوهش شخصی، وقایع را بیش‌از‌پیش ملموس می‌کند.

بازی‌ها در فیلم «ضد» از دیگر نقاط مهم و قابل تحلیل فیلم به شمار می‌روند چرا که فیلم چند شخصیت اصلی دارد که بار اصلی داستان بر روی آنها متمرکز شده و تماشاگر قرار است با آنها همراه شود. زوج لیلا زارع و مهدی نصرتی، زوج عاشقانه فیلم هستند که قرار است فضای رمانتیک فیلم را شکل داده و قصه عاشقانه بیتا و سعید را پیش ببرند. مهدی نصرتی در جشنواره چهلم فیلم فجر برای این فیلم نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شد اما موفق به دریافت سیمرغ نشد. «لیندا کیانی» در نقشی پرچالش به عنوان بازیگر زن مکمل در جشنواره نامزد شد اما جایزه نگرفت اما یکی از حسی‌ترین نقش‌های کارنامه بازیگری خود را در فیلم «ضد» ایفا کرد. به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از دو سال فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، محصول سازمان سینمایی سوره که برای اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، از امروز _چهارشنبه پانزدهم آذر_ روی پرده سینماها می‌رود.

اطلاعات فیلم ضد

تقابلی که نشان می‌دهد منافقین چه چهره پنهانی داشتند و شهید بهشتی از همان ابتدای انقلاب درباره ماهیت این گروهک خبر داشت. ماهیتی که در فیلم با چگونگی قتل اعضای سازمان توسط خود سازمان و یا انجام اقداماتی که مغایر با ذات انسانی و خانواده است، به تصویر کشیده می‌شود. آن هم در مقابل منش شهید بهشتی که خانواده و تشکیل آن را بر هرگونه فعالیت سیاسی برای اعضای حزب مقدم می‌دانست. بحثی که نه فقط مطرح‌کردن آن بلکه نوع پرداخت چنین موضوعاتی بسیار حایز اهمیت است و می‌تواند در همان ابتدا باعث همراهی یا پس زدن تماشاگر شود.

علاوه بر مناطق فاقد سینما در شهرهای دارای سینما نیز اکران سیار پلی است میان شبکه مخاطبین حاضر در حسینیه‌ها، مساجد، پادگان‌ها، دانشگاه‌ها،سازمان‌ها، مدارس، تشکل‌های مردم نهاد، کانون‌های فرهنگی و تربیتی و... با صاحبان آثار که به دایره مخاطبین سینمای ایران اضافه خواهند شد تا بتوانند کنشی فرهنگی و هنری را در این موقعیت‌ها رقم بزنند. انیمه‌ها گاهی‌اوقات، بسیار تاثیرگذارتر از فیلم‌های لایواکشن عمل می‌کنند. مدفن کرم‌های شب‌تاب وحشت جنگ را به غم‌انگیزترین شکل ممکن نشان می‌دهد.

صحبت‌های عوامل فیلم ضد در جشنواره فیلم فجر

اینکه از ابتدا، افرادی که کار درست را انجام می‌دادند هدف دشمنان بودند و با نفوذ و ساختن گروهک‌های منافق، به اهداف خود رسیدند. پس از زخمی‌شدن، در ماجرای ۱۴ اسفند ۵۹ دانشگاه تهران، راهی بیمارستان شده و در آنجا با بیتا مواجه می‌شود. طراحی صحنه و لباس از مهم‌ترین امتیازات فیلم «ضد» محسوب می‌شود به نحوی که به طرز باورپذیری تداعی‌گر دهه 60 و آدم‌ها و اتفاقات آن زمان بوده است. محمدرضا شجاعی سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس را برای این فیلم در جشنواره چهلم فیلم فجر از هیات داوران دریافت کرد و به نظر می‌رسد این طراحی سهم زیادی در همراه کردن مخاطب و فضاسازی داستان نزدیک به 2 ساعت زمان فیلم داشته است. تریلرهای سیاسی همواره یکی از جذاب‌ترین گونه‌های سینمایی است که با اتکا به داستان پر هیجان و کاراکترهای پیچیده و منفعت‌طلبش می‌تواند تا انت‌ها تماشاگر را برای تعقیب سرنوشت شخصیت‌ها با فیلم همراه نماید. فیلم «ضد» ساخته امیر عباس ربیعی اما بیش از آنکه مساله داستانپردازی و تصویرسازی یک درام پر کشش و تعلیق را داشته باشد، بیشتر به گفتگوهای سطحی داخل تاکسی و اتوبوس شبیه شده که اخبار، اطلاعات و عقاید سیاسی طیف‌های فعال دهه شصت را بازگو می‌کند.

این اثر سینمایی بدون تکیه بر دیالوگ یا شخصیت‌پردازی وسواسی، موفق می‌شود تخلیه دانکرک را با بیانی موثر منتقل کند. ریسک‌ها در این فیلم هیجان‌انگیز هستند و فیلمبرداری آن بدون ایراد است. متاسفانه بزرگی و تاثیرگذاری دانکرک، تماشای مجدد را هم دشوار می‌کند. فیلم سرعت بسیار آهسته‌ای دارد و شخصیت‌های کمی در آن وجود دارد، که بتوان شخصا با آن ارتباط برقرار کرد. دانکرک یک فیلم درخشان برای یک بار تماشا است، اما به‌سادگی قابلیت تماشای دیگر فیلم‌های نولان مانند میان‌ستاره‌ای را ندارد. در داستان فیلم، سربازان متفقین از بلژیک، کشورهای مشترک‌المنافع و امپراتوری بریتانیا و فرانسه توسط ارتش آلمان محاصره شده و طی یک نبرد شدید در جنگ‌جهانی‌دوم تخلیه می‌شوند.

نادر سلیمانی برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین نقش مکمل شد

مسئله‌ای که بعدها باعث شهادت نفرات دیگری از چهره‌های شاخص انقلاب همچون رجایی و صیاد شیرازی شد. قرارگیری این نام‌ها در کنار مسئله نفوذ را باید محتوای اصلی فیلم ضد دانست. رابطه عاشقانه الکن به همراه نمایش ناقصی از یک کاراکتر چریک سیاسی که قرار است درامی پر از کشمکش را پیش روی تماشاگر به نمایش گذارد، با محافظه کاری فیلمساز و فرار او از تمرکز بر شخصیت‌ها، از دست رفته به نظر می‌رسد. گفت‌وگوهای طولانی بر سر عقاید ایدئولوژیک و صحنه‌هایی که گاه لحن فیلم را به یک کلیپ تلویزیونی در ستایش کاراکتر محوری (اما عمدتا غایب فیلم) تبدیل می‌کند، باعث شده، پایان پر تنش انتهایی فیلم، تاثیر چندانی بر روی تماشاگر نداشته باشد.

شاید اگر کمی از فضای ایدئولوژیک داستان کاسته می‌شد و فیلمساز سعی نمی‌کرد خارج از چارچوب فیلم بیانیه سیاسی بدهد مخاطب بیشتر با داستان و شخصیت چند بعدی سعید همراه می‌شد. «ضد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی هم در فرم و ساختار بصری و هم در قصه‌ای که روایت می‌کند متاثر از «ماجرای نیمروز» محمد حسین مهدویان است. قصه به بحران‌ها و درگیری‌های منافقین در تابستان سال ۶۰ و بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و یارانش برمی گردد. به این معنا که در «ماجرای نیمروز» شاهد روایت قصه از زاویه نیروهای سپاه هستیم و در «ضد» از زاویه دید منافقین به قصه نگاه می‌شود. در واقع می‌توان «ضد» را یک عاشقانه سیاسی دانست که در آن یک ضد قهرمان در دو راهی دشوار عشق و سیاست قرار می‌گیرد.

شیندلر داستان خود را به‌عنوان یک تاجر مغرور و حریص شروع می‌کند، اما به‌سرعت ارزش واقعی زندگی انسان را تشخیص می‌دهد. با این‌حال، فهرست شیندلر یک تصویر بسیار موثر بر روی صفحه‌نمایش یکی از بزرگترین تراژدی‌های جنگ‌جهانی‌دوم است. متاسفانه، موضوع دلخراش این فیلم آنقدر سنگین است، که سخت می‌توان برای بار دوم هم به سراغ آن رفت؛ به‌خصوص اینکه این فیلم، بدون بار کمدی و اکشن دیگر فیلم‌های جنگی، مضامین موردنظر خود را به نمایش می‌گذارد. فهرست شیندلر در طول روایت خود، یک تراژدی دراماتیک است، که تماشای بیش‌از یکبار آن برای بیشتر مخاطبان دشوار است. فیلم فهرست شیندلر نامزد دریافت دوازده جایزه اسکار بود و هفت جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین موسیقی متن را برنده شد.

فعّالیّت‌های سایت ZARD FILM تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. باشگاه فیلم‌بازها و سریال‌بین‌های حرفه‌ای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلم‌ها و سریال‌ها داریم. قصد داریم منبع خبرها، گفت‌وگوها، گزارش‌ها و نقدهای مربوط به محصول‌های فیلیمو باشیم. این فیلم فضاسازی تاریخی خوبی دارد اما در شخصیت پردازی و اطلاعاتی که در مورد آنها ارائه می دهد ضعیف است و برخی وقایع و شخصیت ها برای مخاطب مبهم باقی می ماند. لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید. بله خب، با این تفاسیر، مفادِ «ایدوئولوژی» باید هم در قسم اعظمی از شئون زندگی آدمیان رخنه کرده باشد؛ به تبع، در هنر مبسوط سینما و ابزار و محصولات منتسب به آن هم.

{

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم ضد امیرعباس ربیعی

|}

این صحنه آغازین نشان می‌دهد که جنگ می‌تواند تا چه اندازه ویرانگر باشد، زیرا زندگی‌های بسیاری در چند ثانیه از هم می‌پاشند. پس از سقوط نرماندی، گروهی از سربازان آمریکایی به پشت خطوط دشمن می‌روند، تا به مبارزه و بقا ادامه دهند. فیلم نجات سرباز رایان در سال اکران خود ۴۸۱٫۸ میلیون دلار در گیشه فروش داشت و دومین فیلم پرفروش سال ۱۹۹۸ شد. این فیلم جوایز بسیاری از جمله گلدن‌گلوب، اسکار و بفتا را به خانه برد. بیتا که پدرش به خاطر مشکلات سیاسی از ایران فرار کرده و بعد فوت شده‌است، دیگر نمی‌خواهد سعید را بابت مسائل سیاسی از دست بدهد؛ پس پیش دکتر بهشتی می‌رود و تقاضای عزل یا جابه‌جایی شغلی سعید را می‌کند.

این اثر یک فیلم بحث‌برانگیز است، که دو پسر را در اسارت نشان می‌دهد. پسری با پیژامه راه‌راه که در سال 2008 منتشر شد، بر وحشت موجود در یک اردوگاه کار اجباری نازی‌ها تمرکز دارد. در این فیلم برونو با پسر جوانی در اردوگاه به نام شمویل جک اسکنلون روبرو می‌شود.

همچنین هفت جایزه بفتا و سه جایزه گلدن‌گلوب و جایگاه هشتمین فیلم از صد فیلم امریکایی برتر انستیتوی فیلم آمریکا، به این فیلم تعلق گرفت. نادر سلیمانی در فیلم سینمایی ضد با گریم و نقش متفاوتی ظاهر شده و برای این بازی برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد از چهلمین جشنواره فیلم فجر شد. روایت نفوذ سعید که از گروهک منافقین به حراست حزب جمهوری نفوذ کرده و به بسترسازی ترورهای سیاسی مشغول است. مواجهه او با بیتا معشوق قدیمی‌اش به احیای دوباره عشق آن‌ها منجر شده اما این بار این عشق مغلوب سیاست می‌شود.

با اینکه بخش اکشن این اثر جنگی هیجان‌انگیز است، اما فقط یک بار باید آن را دید. همچنین در سال ۲۰۰۱ بنیاد فیلم آمریکا در فهرست ۱۰۰ سال ۱۰۰ هیجان، غلاف تمام فلزی را در رتبه 95 قرار داد. شهید بهشتی نام دیگری از چهره‌های شاخص انقلاب است که نام او بارها در فیلم ذکر می‌شود.

او یک تجربه موفق را با لباس شخصی پشت سر گذاشت و حالا با تکرار روایت واقعه هفتم تیر و ماجرای نفوذ سازمان منافقین به بدنه حزب جمهوری تلاش کرد از یک داستان سیاسی به سطوح دیگری از شخصیت انسان‌ها از جمله ماجرای عشق و خیانت برسد. فیلم ریتم خوب و قابل قبولی دارد و بازی بازیگران فیلم یکدست و در خدمت پیش‌برد داستان است. نادر سلیمانی با صلابت ظاهر شده و دیگر بازیگران از جمله مهدی نصرتی و لیلا زارع و لیندا کیانی توانستند به درام قصه بال و پر بدهند.

بیا و بنگر درام بسیار تلخی است، که هر کسی نمی‌تواند دیدن آن را تحمل کند. این فیلم محصول اتحاد جماهیر شوروی است و در طول جنگ‌جهانی‌دوم و به دنبال مبارزات پارتیزانی علیه نیروهای اشغالگر نازی در بلاروس است. هنگامی‌که یک پسر کوچک تلاش می‌کند خود را به‌عنوان یک سرباز ثابت کند، شاهد تخریب روستای خود است و یتیمی تنها می‌شود. فیلم دردناک بیا و بنگر به‌جای اینکه نبردها را به‌عنوان ماجراجویی‌های حماسی به‌تصویر بکشند، در عوض روی اتفاقات دردناکی که برای یک کودک می‌افتد، تمرکز دارد.

متعاقباً اجازه فرمائید سیاهه را در همین نقطه اوج‌‌اش پایان ببرم و دیگر از ریزه‌كاری‌هایِ اِریخت كارگردانی، فیلمبرداری و طراحی صحنه -که پر از کاستی و ایرادند و ذره‌ای با اتمسفر سیاسی-عشقی فیلم تطبیق ندارند- سخن نگویم. وجود خشونت‌ها و ناهنجاری‌های فیلم، که از منش و روش پلید گروهک مجاهدین خلق نشات می‌گیرد، باعث می‌شود تا تماشای این فیلم، برای گروه سنی کمتر از 15 سال نامناسب باشد. در صحنه آماده‌سازی مقدمات ترور شهید بهشتی و صحنه مرگ بیتا، تعلیق بسیار زیادی وجود دارد و نوعی دلهره به مخاطب منتقل می‌شود. ضد نسبت به فیلم قبلی ربیعی، «لباس شخصی»، یک گام رو به جلو محسوب می‌شود اما هنوز هم یک فیلم استراتژیک سطح‌پایین است. یک‌سوم ابتدایی خوب است اما ماهیت ایدئولوژیکِ «ضد» از این به بعد به‌شکل زمختی خودنمایی می‌کند. واضح است که فیلم ضد برای فاصله‌گرفتن از نمونه‌های پیشینِ این دستمایه (هم‌چون لباس‌شخصی، ماجرای نیم‌روز و…) ذره‌ای به خود زحمت نداده است؛ جز این‌که یک رمانس دل‌نچسب را آویزِ خط رواییِ فاقد حرکت‌ش کند و بدین طریق پیرنگ را در عرض به پیش رانَد.

توگویی فیلم‌ساز برآن بوده تا دوربین منفعل‌اش را حواله روابط عاشقانه «سعید» و «بیتا» کند و از آن طرف پرداخت شخصیت «سعید» در بطن موقعیت‌های داستانی فیلم را تنها با شماری دیالوگ‌-خرده‌دیالوگ کش‌دار و فاقد کارکرد صورت‌بندی نماید. با این همه، فیلم در همان یک‌سوم ابتدایی‌اش نشان‌مان می‌دهد که فاقد وحدت روایی است و فقط از تعدادی سكانس «نیمه‌جالب» هم‌بندی شده. شخصیت‌‌ مرکزی داستان (سعید) در موقعیت‌هایی حضور دارد که خب، گاهی مدت این حضور کوتاه است و گاهی هم بلند. این می‌تواند تغییر کند و همان موقعيت‌های کوتاه بلند شوند و بلندها هم کوتاه.

{

خلاصه داستان و بازیگران فیلم مفت بر

|}

اما چه سود که مسیر گره‌افكنی و پیش‌برد قصه فیلم «ضد» به سمت نقطه اوج و نمایش باتلاقی كه شخصیت «سعید» هر لحظه بیشتر در آن فرو می‌رود، به خوبی گسترش نمی‌یابد و نتیجتاً ساختار غیر درگیرکننده قصه ابداً مخاطب را با خودش همراه نمی‌‌سازد. فیلم ضد اثری از امیر عباس ربیعی و یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر ۱۴۰۰ است؛ فیلمی که در ذیل رهیافت‌های ایدئولوژیک، به یک درام سیاسی دل‌نچسب نائل می‌آید. درباره این شخصیت‌های انقلابی که در ابتدای انقلاب، هدف ترورهای ناجوان‌مردانه قرار گرفتند صحبت کنید. نام‌هایی که امیرعباس ربیعی در اثر جدید خود از ذکر آن‌ها و وقایعی که در اوایل انقلاب رخ داده است سر باز نزده و همین نکته از جمله نقاط قوت فیلم است. ضدقهرمانی که در انتها همچون واقعیت دهه ۶۰ توانست به انقلاب ضربات سنگینی وارد کند. یک فیلم استراتژیک تنها زمانی موفق است که ایدئولوژی پشت فیلم راه پیشرفت داستان و عمق‌یافتن شخصیت‌ها را سد نکند.

با این‌حال، با همه این اتفاقات، فیلم نجات سرباز رایان بیشتر به‌لطف صحنه آغازین آن در یادها می‌ماند. در این صحنه آغازین، کاپیتان میلر با بازی تام هنکس، در حالیکه ناامیدانه تلاش می‌کند تا از جبهه نرماندی جان سالم به‌در ببرد، سکانسی گیرا خلق می‌کند. این صحنه بسیار تلخ و ابزورد است، زیرا مردان بسیاری را بدون دست و پا و در حال پرسه زدن در ساحل نرماندی نشان می‌دهد، در همین حال، قایق‌هایی پر از مردان جنگی، در عرض چند ثانیه نابود می‌شوند. این صحنه یک تصویر هولناک است و آنقدر واقعی است، که تماشای مجدد آن دردناک است.

پس از اینکه کوویچ وارد نبرد می‌شود، دچار قطع‌نخاع شده و میدان نبرد را ترک می‌کند. بیشتر فیلم بر عواقب پس از دوران جنگ تمرکز دارد، و اینکه کوویچ تلاش می‌کند تا با اختلال استرس پس از سانحه کنار بیاید. اگرچه این فیلم بسیار عمیق و معنادار است، اما تماشای دوباره آن دشوار است.

هیچ دلیلی برای تماشای مدفن کرم‌های شب‌تاب برای بار دوم وجود ندارد، مگر اینکه بیننده به دنبال گریه کردن و غمگین شدن باشد. اولین بار تماشای این فیلم کافی است، تا تاثیر موردنظر را به‌جا بگذارد. متولد چهارم جولای یک فیلم ضدجنگ و واقع‌گرایانه است، که بیشتر بر عواقب پس از جنگ تمرکز می‌کند. این فیلم زندگینامه‌ای که براساس کتاب زندگی‌نامه ران کوویچ ساخته شده‌است، برای صلح می‌جنگد.

این فیلم از تازه‌ترین محصولات سازمان سینمایی حوزه هنری است و محمدرضا شفیعی تهیه کننده آن است. فیلم سینمایی ضد در ژانر درام سیاسی اثری از امیرعباس ربیعی است که آذر ماه امسال در سینماهای کشور اکران شد و از روز 1 اسفند 1402 اکران فیلم ضد بصورت آنلاین، آغاز شده است. اگر بخشی از تیزر فیلم ضد را دیده باشید، حال و هوای سیاسی آنرا احساس می کنید، اما همراه مگ تک باشید تا داستان فیلم ضد را مورد بررسی قرار دهیم. سازمان مجاهدین که قصد ترور شهید بهشتی را دارد، قصد دارند که از طریق سعید، به این هدف خود دست پیدا کنند، اما ورود بیتا، برنامه‌های آن‌ها را بهم می‌زند.

شماری از موقعیت‌ها هم اساسا می‌توانند نباشند و موقعیت‌هایی دیگر حتما باید باشند که نیستند. باری، هم‌سو با این مقدمه می‌توان مدعی بود فیلم «ضد» با ساخت و پرداخت یک موضوع سیاسی باسمه‌ای، در راستای همان تقویت و تشکیل باورهای ایدئولوژیک گام می‌کشد و هم‌زمان یورش بر تمامیتِ چندین و چند ایدئولوژی معاند می‌برد. سعید که یکی از اعضای گروهک مجاهدین خلق است، به خوبی می‌تواند نشان دهنده منش و روش آن‌ها باشند. اعضای گروهک منافقین، علی الخصوص سعید، به فکر پیشرفت شخصی خود هستند، به دیگران رحم نمی‌کنند، از هر روشی برای پیشبرد هدفشان استفاده می‌کنند، در صورت عدم موفقیت دست به خودکشی می‌زنند و به طور کلی از هیچ رفتار رذیلانه‌ای فروگذار نمی‌کنند.


فیلم سینمایی قلهک
فیلم سینمایی قهرمان
فیلم سینمایی قشنگ
فیلم سینمایی قرمز
فیلم سینمایی قورباغه
فیلم سینمایی قدغن
فیلم سینمایی قشنگ ایرانی
فیلم سینمایی قانون شکنان ۴
فیلم سینمایی عاشقانه
فیلم سینمایی عاشقانه جدید بدون سانسور